Cruise Gemisiyle Yolculuk Rehberi

Cruise gemisiyle yolculuk yapanlar hakkında uzun yıllar yapıla gelen bir espri vardır: “Newly wed or nearly dead” (ya yeni evli ya da ölmeye yakın). Yani cruise gemilerinin sadece balayına çıkan çiftlere veya zamanı ve parası bol emekli kişilere hitap ettiği sanılırdı. Ancak, tur şirketlerinin başarılı kampanyaları (havuzda oynayan çocuklar, yemek yiyen veya dans eden gençler vs.) sayesinde gemi yolculuklarının aslında 7‘den 70’e herkesin ilgisini çekecek bir taraf olduğu konusunda hepimiz ikna edildik. Turizmciler kampanyalara devam ediyor ve özellikle genç ve orta yaşlıları gemiyle seyahat etmeye teşvik ediyorlar.

Cruise gemisiyle yolculuk yapmamış olan birisi muhtemelen bütün cruise gemilerinin aynı olduğunu düşünür; bir kumarhane, yüzme, havuzu, spa, masaj salonu, sinema, tiyatro ve birkaç restoran. Ancak gerçekte durum böyle değil; aynı şirkete ait aynı tasarımda ve büyüklükte iki cruise gemisi bile sunduğu imkanlar açısından birbirinden farklı olabiliyor. Bu bakımdan bir cruise pakedi almadan önce dikkatli bir biçimde incelemekte ve aklınızdakileri cruise yolculuğunu pazarlayan turizm firmasına sormakta fayda var.

Gemi-Yolculugu-Cruise

İşte tam olarak nelere dikkat etmeniz gerekenler ve cevabını aramanız gereken sorular:

Gemi kaç yaşında? Bineceğinizi geminin 10-15 yıldan eski olmamasına dikkat edin. Geminin dışı kadar içerisinin de yıpranmamış olduğundan emin olun.

Geminin büyüklüğü ne kadar? Geminin yolcu kapasitesi ve mürettebat sayısı, alacağınız hizmetten, limanlarda inme-binme sürelerine kadar birçok şeyi etkiler. Gemiyle ilgili rakamları önceden araştırın.

Yolculuk programı ne? Cruise gemileri kalkış ve varış noktaları aynı olsa dahi farklı rotalar izleyebilirler. Çok görmek istediğiniz bir yeri es geçmemek için mutlaka yolculuk programını ve süresini detaylı inceleyin.

Geminin yolculuk ve duraklama süresi ne kadar? Tercihiniz liman şehirlerinde uzun vakit geçirmek mi yoksa denizde saatlerce yol almak mı? Tercihinizi belirleyip ona ise ona uygun programı seçtiğinizden emin olun.

Fiyata dahil olanlar ve olmayanlar neler? Bazı firmalar liman vergisi gibi ek masrafları son dakikaya kadar belirtmeyebilir. Ekstralardan da size bahsetmeyebilir. Fiyatta belirtilmeyen ya da satır aralarına saklanmış ek ücretler olup olmadığını iyi araştırın.

Gemi içerisindeki imkanlar ve etkinlikler neler? Cruise gemileri sundukları imkanlarla karadaki yaşamı aratmayabilir. Bar ve diskolardan açık ve kapalı yüzme havuzlarına, oyun ve spor salonlarına kadar. Gemi içerisindeki imkan ve etkinliklerin ne olduğunu araştırıp, bunların size hitap etmediğine karar verin.

Geminin yolcu profili kimler? Örneğin sömestr tatili ya da Temmuz-Ağustos gibi aylarda daha çok çocuklu aileler varken, ilkbahar ve sonbahar aylarında daha çok emeklileri görebilirsiniz. Ya da bazı cruise rotaları daha çok gençleri hedef alır ve bol partili, eğlenceli yolculuklar organize ederler. Yolcu profilinin size uygun olup olmadığına karar verin.

Gemi-Yolculugu-Cruise

Kamara Seçimi

Satın aldığınız kamara geminin neresinde? Güzel bir deniz manzarasına mı sahip yoksa „iç kabin“ olarak tanımlanan penceresiz odalardan mı? Otellerden farklı olarak gemi cruise seyahatlerinde kalacağınız oda, biletinizi alıp ödemeyi yaptığınız anda belli olur. Sonradan pişman olmamak, bütçenize ve zevkinize uygun bir kamara seçmek için şunlara dikkat etmelisiniz:

  • Dış kamara (ocean side) deniz manzaralı kamaralardır; iç kamara (inside cabin) ise manzarasız olanlar. Tahmin edeceğiniz üzere dış kamara daha pahalıdır. Çünkü dışarıya açılan bir penceresi veya balkonu, dolayısıla manzarası vardır. Ancak yine de dış kamara satın alırken görüşünüzü engelleyecek unsurlar (direk, kurtarma botu vb.) olmadığından emin olun. İç kamaralar daha sakin ve rüzgarsız olabilir. Ancak klostrofobiniz varsa iç kamaralardan uzak durun.
  • Cruise gemileri büyüdükçe kat sayısı da artar. Üst katlardaki kamaraların (upper deck) manzarası daha iyidir, ayrıca havuz, restoran gibi ana noktalara daha da yakındır. Ancak şunu da unutmamalı ki üst katlar daha fazla sallantı yapar. Deniz tutması gibi bir probleminiz varsa alt katları (lower deck) tercih edin.
  • Gemilerdeki kamaralar, yer aldıkları kısımlara göre baş (bow), orta (midship), kıç (stern) diye üçe ayrılırlar. Baş kısımdaki kamaraların manzarası daha güzel olabilir, ancak baş kısmın daha fazla rüzgar alabileceğini de unutmayın. Orta kısım hem az sallanması hem de gemideki merkezi noktalara yakın olması bakımında idealdir. Orta kısımdaki kamaralarda kalmak istiyorsanız acele davranmanız gerekir; zira bu kısımdaki kamaralar en çok tercih edilen kamaralardır ve kısa sürede tükenir. Geminin kıç kısmında daha az rüzgar ve insan sesi vardır. Ancak bu kısımda da genellikle motorun bulunduğunu unutmayın

Uzun lafın kısası: Kamaranızı seçerken acentanızdan geminin planı üzerinde odanızı göstermesini isteyin.

Bahşiş Sistemi

Hemen hemen her cruise yolculuğunda yarı-zorunlu bir bahşiş sistemi vardır. Bu, genellikle günlük 7-10 avro gibi sabit bir rakamın yolculuk sürenizle çarpılmasıyla belirlenir. Şirkete göre değişmekle birlikte buna itiraz etme hakkınız olabilir. Diğer taraftan da unutmayın ki bu bahşişler, siz seyahat ederken zorlu koşullarda düşük ücretlerle çalışmakta olan, gemide gördüğünüz (garson, barmen, temizlik görevlisi vb.) ve görmediğiniz (makineciler, teknik ekip vb.) personel arasında dağıtılmaktadır.

Standart Cruise Gemi Firmaları

Carnival Cruise Lines (www.carnival.com)
Disney Cruise Lines (www.disneycruise.com)
Norwegian Cruise Lines (www.ncl.com)
Royal Carribean (www.royalcaribbean.com)

Premium Cruise Gemi Firmaları 

Celebrity Cruises (www.celebrity.com)
Cunard Line (www.cunard.com)
Holland America (www.hollandamerica.com)
Oceania Cruises (www.oceaniacruises.com)
Princess Cruises (www.princess.com)

Lüks Cruise Gemi Firmaları

Crystal Cruises (www.crystalcruises.com)
Regent Seven Seas (www.rssc.com)
Seabourn Cruise Lines (www.seabourn.com)
Silversea Cruises (www.silversea.com)

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s