Perito Moreno Buzulu_Arjantin

Güney Amerika Günlükleri – 1

“Bir Aralık gecesi, Türkiye’de kış iken Brezilya’da yazın ortasına inişimi çok net hatırlıyorum. Gezdiğim onca ülke, şehir, kasaba, köy; hepsi sanki dün gibi. Geriye dönüp baktığımda yaşadıklarım tek kelimeyle muhteşem. Birçok şey tam önceden tasarladığım gibi oldu, bazı şeyler ise tahmin edemediğim şekillerde gelişti. Ve her biri benim için yeni tecrübeler olarak hayatımda yerini aldı…”

Tek Yön Uçak Bileti

Bu satırlar, tek yön uçak bileti ile başladığım Güney Amerika yolculuğumun dokuzuncu ayında yazdığım notlardan kısacık bir bölüm. Aylar boyunca yaşanılanların dışa vurumunun sadece bir parçası. Üstelik yolculuğun bitmesine daha üç ay varken. Her evresi bambaşka anılarla, deneyimlerle, sürprizlerle dolu, yollarda geçen tam 1 yıl. Tehlikeleri, zorlukları, yalnızlıklarıyla beraber bir yolculuk. Önceden hiçbir detayının bilinmediği, herşeyin anlık kararlarım veya kontrolüm dışında gelişen olaylara göre şekillendiği, kendi içerisinde inişleri çıkışları olan bir serüven. “Bir bilinmezliğe adım atma, bir macera, kendi kendini daha iyi tanıma çabası.”  Sadece “A noktasından B noktasına hareket” değil, kendi deyimimle bir “mobil yaşam deneyimi”.

Üniversite yıllarında çeşitli ülkelerde gittiğim uluslararası öğrenci konferanslarında ilk kez “seyahat virüsü”nü kaptım. Sonrasında yüksek lisans için İsveç’te yaşadığım dönemde Avrupa’nın birçok yerini gezme şansım oldu. O gün bugündür de bulduğum her fırsatta yola çıkıyorum. Şu ana kadar dört kıtada yaşımdan fazla sayıda ülkede bulundum.

Machu Picchu_Peru
Machu Picchu, Peru

Ya Şimdi Ya Hiç

Kısa süreli seyahatlerin yanı sıra kafamda uzun bir yolculuğa çıkma fikri hep vardı; uygun zamanı bekliyordum. Hayalimde hep bir Latin Amerika yolculuğu vardı. Kendimi birçok konuda buna hazırladım. Doğru zamanın geldiğini bildiğim noktada harekete geçtim. Ya şimdi olacaktı ya da belki asla olamayacaktı. 50 yaşıma geldiğimde, yapamadığım şeyler için pişman olmak istemediğimi biliyordum. Eğer ki pişman olacaksam yaptığım şeyler için pişman olayım daha iyi diye düşünüyordum her zaman. Bunun için de severek çalıştığım işimden ayrılıp tek yön bir bilet alarak Güney Amerika ülkelerine doğru ucu açık yolculuğuma başladım.

Ben birşeyden kaçarak çıkmadım yola. Birşeyleri bırakarak çıktım. Gayet güzel bir yaşamım vardı yolculuğa başlamadan önce. Her yönden herşey dört dörtlüktü kendi küçük dünyamda. O zaman neden öyle devam etmedim? Neden hayatı akışına bırakıp tüm yaşamımı bu şekilde huzur içinde sürdürmeyi seçmedim? Çünkü içimde bir dürtü vardı karşı koyamayacağım kadar kuvvetli olan. Bana sadece tek bir yaşamım olduğunu söyleyen. Hayatın sürekli tekrar ederek yaşanamayacak kadar kısa ve özel olduğunu bana hatırlatan. Beni “kolay” olan sistemden dışarı atıp “zor” olan bilinmezliğe sürükleyen. İşte bu kuvvet beni yollara düşürdü. Sonuçta bu bir tercih meselesı. Hayatı nasıl yaşamak istediğimin, beklentilerimin ne olduğunun seçimi. Ben de hayatımın bu döneminde böyle bir yolu uygun bulmuştum kendime.

Atacama Colu_Sili
Atacama Çölü, Şili

Değişim Süreci

Ne oldu 1 yıl boyunca, ne değişti? Şüphesiz birçok değişik yer gördüm. Yüzlerce insanla tanıştım. İnanılmaz doğa olaylarına tanık oldum. İspanyolcamı hiç konuşamaz durumdan günlük işlerimi tamamiyle halledebilir, rahat iletişim kurabilir hale getirdim. Kendime bir çok konuda olan güvenim daha da arttı. Çeşitli tehlikeli, riskli ortamlarda bulundum, nasıl mücadele edilmesi gerektiği ile ilgili biraz daha tecrübe kazandım. Brezilya’nın sıcak plajlarından Patagonya’nın karlı buzlu dağlarına kadar 4 mevsim yaşadım.

Çoğunluğu Güney Amerikalı olmak üzere dünyanın çeşitli milletlerinden birçok dost edindim. Sayısız insanın evine konuk oldum. Çok mutlu olduğum ve canımın çok sıkkın olduğu günler oldu. Birçok değişik yerel yiyecek ve içecek denedim. Günler süren otobüs yolculukları yaptım. Kolombiya’nın Karayip sahillerinden Şili’nin en güney ucuna kadar karayoluyla kıtada toplamda 35.000 kilometre yol katettim. Yolculuğumla ilgili birçok yazı yazdım ve bunları çeşitli ortamlarda okuyucularla paylaştım. http://www.enginkaban.com adresim üzerinden takipçilerime sürekli güncel bilgiler ve fotoğraflar gönderdim.

Güney Amerika 101

  • Güney Amerika ülkelerinden Brezilya, Uruguay, Arjantin, Şili, Paraguay, Bolivya, Ekvador, Kolombiya ve Venezuela Türk vatandaşlarından turistik seyahatlerinde vize istememektedir. Peru, Surinam, Fransız Guyanası ve Guyana ise istemektedir.
  • Kıtanın güney kısımları için bölgenin yaz ayları (Aralık – Mart), kuzey kısımları için ise kuru sezon olarak bilinen dönemler (Mayıs – Eylül) seyahat için ideal aylardır.
  • Türkiye’den direkt uçuş sadece THY ile İstanbul – Sao Paulo ve İstanbul – Buenos Aires hatları var. Bir Avrupa şehrinde aktarma yaparak çeşitli havayolu şirketleriyle farklı noktalara uçmak mümkün. Uçuş ve bekleme süreleri toplamı gidilecek şehre göre yaklaşık 15 saat sürüyor.
  • Güney Amerika’da şehirler ve ülkeler arası temel ulaşım aracı otobüs ve uçak.
  • Güney Amerika seyahatinize en az 15 gün ayırmanız yerinde olacaktır.
  • Konaklama için ekonomik seçeneklerin yanında son derece lüks otelleri de bulmak mümkün.
  • Güney Amerika ülkelerine temel seviye İspanyolca öğrenerek gitmek çok büyük fayda sağlayacaktır. Turistik yerlerde belli bir seviyeye kadar İngilizce ile iletişim mümkün.
  • Yanınızda götüreceğiniz Amerikan Doları’nı her ülkenin para birimine rahatlıkla çevirebilirsiniz. Genel olarak seyahat için oldukça ekonomik ülkeler.
  • Gitmeden önce sarı humma aşısı olup, alacağınız aşı kartını ülkeye girişte yanınızda bulundurmanız gerekiyor. Ayrıca Hepatit aşılarınızın geçerliliğini kontrol ettirmeniz öneriliyor. Özellikle tropikal bölgede doğada çok vakit geçirecekseniz sıtma ile ilgili önlemler de almanız gerekebilir.

Engin Kaban

Leave a Reply

